تبلیغات
و خدایی که همین نزدیکیست - شهادت امام علی النقی الهادی(ع) تسلیت باد
 
و خدایی که همین نزدیکیست
شاید این جمعه بیاید شاید.....

تولد هادی امت

در حركت نه چندان آرام زمان به گفتة اكثر مورخان ، چشم گیتی در سال 212 هجری قمری به جمال خورشیدی روشن می شود كه چكیده فضیلت ، جوهره وجود وفیض مطلق است . مولودی كه یادش آرام بخش دلها وپیامش آخرین امید ونهایت آرزوی دلدادگان به خدا میگردد. آن مولود كسی جز علی النقی امام هادی (ع) نبود آمد امام هدایتی كه روشنی بخش محفل بشری گردید وتشنگان حقیقت را از زلال هدایت كه ریشه در وحی دارد سیراب كرد .


 

امام هادی (ع) در بصریا ( روستایی در سه میلی مدینه ) از توابع مدینه به دنیا آمد ومكارم اخلاق ، شرافت ونجابت را چون دیگر ستارگان هدایت از خاندان نبوّت در خود جمع داشت.پس از تولد امام هادی (ع) پدر بزرگوارش امام جواد (ع) همچون ائمه دیگر (ع) سنت شرعی مراسم تولد از اذان در گوش راست واقامه در گوش چپ وصدقه وعقیقه را بطور كامل اجرا نمود.

سال تولد امام هادی (ع)

در باره سال وماه وروز تولد حضرت ، راویان وتاریخ نگاران اقوال مختلفی ذكر كرده اند كه به برخی اشاره می گردد

- اكثر مورخان ولادت حضرت را در سال212 هجری می دانند . اصول كافی ج1 ص 497 ، الارشاد ج2 ص 297 ، اعیان الشیعة ج 4 ص 252 .

- بنا بر اقوال ضعیفی ولادت آن حضرت در سال 214 بوده است. الاتحاف بحب الاشراف ص67 ، جوهرة الكلام ص 151 ، مرآة الجنان ج2 ص 159

- مؤ لف تاریخ الخمیس در جلد 2 صفحه 321 وصاحب مرآة الجنان در جلد 2 صفحه 159 تولد امام هادی (ع) را در روز سیزدهم رجب ذكر
كردند

- برخی نیز تولد امام علی النقی (ع) را در روز دو شنبه سوّم رجب ذكر كرده اند.

- برخی منابع ، تصریح می كنند كه تولد امام در ماه رجب بوده است ولی روز تولد را معین نكرده اند از جمله در بعضی از دعاها به این مطلب
تصریح شده است.

بارالها ! از تو می خواهم ودرخواست دارم به حق دو مولود در ماه رجب محمد بن علی الثانی وعلی بن محمد منتجب (امام هادی ) .

نام مبارك

امام جواد (ع) پدر بزرگوار حضرت هادی (ع) نام جد بزرگوارش را (علی) كه نام امیر المؤمنین وزین العابدین وسید الساجدین علی بن الحسین بود بر فرزند خود نهاد وامام هادی (ع) به حكم وراثت ، خصوصیات این دو بزرگوار را در خود داشت . او بلاغت وسخنوری را از امیر بیان منشأ بلاغت وخواستگاه فصاحت به ارث برده بود وتقوا عبادت را از سید الساجدین

كنیه

كنیه گذاری بر افراد از جمله رسمهای عرب بوده ونوعی احترام بشمار می رفته است تا جایی كه مردمان آنروز با كنیه به تفاخر می پرداختند .

ائمه (علیهم السلام) این نكته را بخوبی رعایت می كردند وحتی به اطفال خود كنیه گذاشتنه وآنان را با كنیه صدا می زدند زیرا احترام نهادن در رشد روانی وبلوغ اجتماعی فرزند اثری مهم وژرف دارد كه امیر مؤ منان در شعر ی كه به این مضمون روایت شده می فرماید

امام جواد (ع) به تاسی از امامان سلف فرزند خود را ابو الحسن خواند ودر این كنیه او را به امام موسی بن جعفر وامام رضا (ع) همانند ساخت.

محدثین وروات جهت تشخیص وتفكیك ، صفتی به ابو الحسن افزوده امام موسی بن جعفر (ع) را ابو الحسن الاول ، امام رضا (ع) را ابو الحسن الثانی وامام هادی (ع) را ابو الحسن الثالث می خوانند

القاب

القاب امام گوشه هایی از فضائل ،مناقب وصفات والای ایشان را به خوبی تصویر می كنند

الامین - التقی - الناصح - المتوكل - المرتضی - الفقیه - الطیب - العسكری - الوضح - الرشید - الشهید - الوفی - الخالص - العالم - نقی - فتاح - هادی - نجیب - مؤتمن

با آنكه متوكل بارها در صدد بود تا به بهانه قیام مسلحانه امام دهم را از میان بردارد، ولى هیچ گاه به این بهانه دست نیافت. با این حال، نتوانست حیات شریف آن حضرت را كه مانع خودكامگىهاى او به عنوان محور تفكر اسلامى بود و همچون مركزى كه شیعیان بر گرد آن پروانه ‏وار مىچرخیدند، تحمل كند، لذا ایشان را بنا به روایتى، در تاریخ سوم رجب سال 245هجرى به شهادت رساند.

امام دهم در حالى كه هشت سال و پنج ماه از عمر شریفشان مىگذشت، به مقام امامت نایل شدند و پس از سى و سه سال به شهادت رسیدند و در سامرا دفن شدند (صلوات الله وسلامه علیه وعلى آبائه وأبنائه الطاهرین).



امام هادی (ع) وشیعیان غالی

مشكلات درونی شیعه كمتر از مشكلاتی نبود كه از خارج وبه وسیله دشمنان بر آنان وارد می شد به ویژه كه مشكلات درونی در افزایش مشكلات خارجی تاثیر مستقیم داشت به همین جهت ، امامان شیعه (ع) به هر شكلی بود سعی داشتند تا دامن تشیع را از لوث غلّوپاك كرده وغلات را از خود طرد نمایند وبدین وسیله راهی برای حل مشكلات درونی خود پیدا كنند اما غلات ، به منظور سود جوئی ویا به بدلیل كج فكری ، خود را منتسب به ائمه شیعه (ع) كرده ومخالفتهای ائمه با خود را نوعی تقیه قلم داد می كردند آنچنان كه در بلاد دور دست كه شیعیان ازعلم وفقه وفرهنگ شیعی رشد یافته ای برخوردار نبودند ، عده ای فریب غالیان را خورده واز نظر عقیدتی به انحراف كشانده می شدند این جریان در بد نام ساختن شیعیان نزد فرق دیگر بسیار مؤثر می افتاد .

امام هادی (ع) در ادامه فعالیت امامان پیشین ، غالیان درگیرشد زیرا در میان اصحاب او نیز افرادی از غالیان وجود داشتند ، احمد بن محمد بن عیسی یكی از شیعیان دانشمند ومعتدل كه سخت به ائمه طاهرین دل بسته وبا هر گونه غلوی در دین مخالف بود.

نقل كرده كه طی نامه ای از امام هادی (ع) سؤال شد : احادیثی را به شما وپدرانتان نسبت داده اند كه دلها از شنیدن آنها مشمئز می شود وبدان دلیل كه این احادیث از پدران بزرگوارتان نقل می شود جرات رد آن را به خود نمی دهیم آنگاه ادامه می دهد ، علی بن حسكه وسالم بن یقطین كه خود را از موالی ومنسوبان شما معرفی می كنند نقل می كنند كه در آیه (إنّ الصلاة تنهی عن الفحشاء والمنكر ) فحشاء ومنكر اشاره به شخصی است كه اهل ركوع وسجود نبوده است همین طور منظور از زكات مردی مشخص است نه پرداخت مبلغی درهم ودینار واموری از فرائض وسنن ومعاصی را بر همین منوال تاویل می كنند ، اگر مصلحت می دانید این امر را برای ما روشن فرمائید وبپیروانتان منت گذاشته ، آنها را از منجلاب این چنین تاویلات انحراف آمیز نجات دهید آن حضرت در جواب نوشتند :

( لیس هذا من دیننا فاعتزله ) این گونه تاویلات از دین مانیست از آن بپرهیزید.

مانند همین نامه از ابراهیم بن شیبه وسهل بن زیاد نیز روایت شده است به طوری كه جواب امام در پاسخ یكی از آنها بسیار مفصل بوده ودر آن علاوه بر رد محمد بن حسكه وانكار ولایت ووابستگی او به خاندان رسالت ، سخنان وی را باطل شمرده وشیعیان خود را به اجتناب از آنها امر فرموده است . حتی از آنها خواسته به هر كدام كه از این دو نفر دسترسی پیدا كردید بی درنگ به قتلشان اقدام كنید . در روایت دیگری محمد حسكه وقاسم یقطینی از سوی امام مورد لعن ونفرین قرار گرفته اند .

علی بن حسكه استاد قاسم شعرانی یقطینی بوده كه او نیز از بزرگان غلات ومطرود ائمة طاهرین (ع) است .حسن بن محمد بن بابای قمی ومحمد بن موسی شریقی نیز از شاگردان علی بن حسكه بوده اند . از كسانی كه مورد لعن امام هادی (ع) قرار گرفته اند ، محمد بن نصیر نمیری وفارس بن حاتم قزوینی بودند امام ضمن نامه ای كه در آن از ابن بابای قمی بیزاری جسته اند فرموده اند او گمان برده كه من او را به نبوت بر انگیخته ام واو باب من است سپس خطاب به شیعیان می فرماید : اگر توانستید او را بكشید .

محمد بن نصیر نمیری كه ادعای نبوت می كرد ، رئیس فرقه نمیریه ویا نصیریه بوده است . گفته شده است كه او معتقد به تناسخ وربوبیت امام هادی (ع) وهمچنین معتقد به جواز نكاح با محارم وازدواج مرد با مرد بوده وادعا داشت كه از طرف امام هادی (ع) به نبوت مبعوث شده است محمد بن موسی بن حسن بن فرات نیز او را پشتیبانی می كرده است . پیروان محمد بن نصیر كه نصیریه خوانده شده اند از مشهورترین فرقه های غالی بوده اند كه خود به چند گروه تقسیم می شدند .

از دیگر غالیان این دوره عباس بن صدقه ، ابو العباس طرفانی (طبرانی ) وابو عبد الله كندی معروف به شاه رئیس بود كه همه از بزرگان غلات بوده اند.

امام هادی (ع) دستور داد فارس بن حاتم دستور را تكذیب وهتك نمایند ودرباره اختلافی كه میان فارس بن حاتم وعلی بن جعفر پیدا شده بود ، جانب علی بن جعفر را گرفته وابن حاتم را رد وطرد كرد.همچنین دستور قتل ابن حاتم را صادر نمود وبرای قاتل وی سعادت اخروی وبهشت را تضمین كرد . سر انجام شخصی از شیعیان به نام جنید پس ازكسب اجازه شفاهی از امام ، ابن حاتم را به قتل رساند .

روایات زیادی كه درباره ابن حاتم در رجال كشی آمده ، وجود خطر بزرگی از جانب او را كه موجودیت شیعه را تهدید می كرد ه ، نشان می دهد. شیعیان مكرر درباره او از امام هادی (ع) پرسشهائی كردند وامام در جواب تمامی این پرسشها از وی بیزاری می جستند .

سری بن سلامه نامه دیگری را در باره غالیان وفساد آنها به امام هادی (ع) فرستاد كه امام در جواب آن ، شیعیان را دعا فرمود وآنها را به ثبات قدم ومقاومت در برابر غلات دعوت كرد.

از دیگر غالیانی كه خود را از اصحاب امام هادی (ع) قلمداد می كرد احمد بن محمد سیاری است كه بیشتر علمای رجال او را غالی وفاسد المذهب دانسته اند .

كتاب القراءات از مصادر اصلی روایاتی است كه در تحریف قرآن توسط برخی از افراد نادان به آن ، استدلال شده است. به ویژه كه امام هادی (ع) خود به سلامت قرآن از تحریف ودست نخوردگی آن از نظر كلیه فرق اسلامی تاكید ورزیده است:

قد اجتمتِ الامةُ قاطبةً لا اختلاف بینهم إنَّ القرآن حقٌ لا ریبَ فیهِ عندَ جمیع اهلِ الفرق.

حسین بن عبید از دیگر غالیانی بود كه خود را از اصحاب امام هادی (ع) می دانست. احمد بن محمد بن عیسای قمی كه از عالمان ضد غلو شهر قم بود ، او را همراه جمعی دیگر به اتهام غلّو از قم بیرون راند. چنانكه پیش از این نیز متذكر شدیم قمی ها اندیشه ناب شیعی داشته وكوچكترین غلوی را تحمل نمی كردند. بدین سبب گاهی اشخاصی را كه حتی از غلات نبوده وگاه از مفوضه به شمار آمده ویا روایات نقل شده توسط راویان غالی را روایت می كردند ، تحمل نكرده از قم بیرون می كردند .

به هر روی تكذیبها وطردهای مكرر ائمه (ع) از غالیان سبب شد كه آنها رو به به زوال گذارده ومهمترین سلاحشان كه انتساب وتمسك واهی به ائمه طاهرین (ع) بود از دست بدهند. با این حال اندیشه های غالیان تا قرنها باقی ماند وهنوز نیز مذاهبی در این گوشه وآن گوشه جهان اسلام یافت می شود كه نسبتی با این فرقه های گمراه دارند.افزون بر آن ، تاثیرهای فكری آنها در متون حدیثی شیعه باقی مانده وگاه كسانی ، برای مسائلی كه سابقه ای در تشیع اصیل ندارد به آنها استناد می كنند .

فتح بن یزید جرجانی ضمن روایت مفصلی ازامام هادی (ع) اعتراف می كند كه او بر این باور بود كه امام نیازی به خوردن وآشامیدن ندارد ؛ زیرا با مقام امامت سازگار نیست ؛ وامام هادی (ع) خطاب به وی فرمود :

ای فتح بن یزید ! حتی پیامبران كه اسوه ما هستند می خورند و می آشامند ودر بازارها راه می روند وهر جسمی این چنین است ، جز خدا كه جسم را جسمیت بخشیده است.


نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
چهارشنبه 1396/05/18 17:51
I am in fact pleased to glance at this blog posts which carries lots of helpful information, thanks for
providing such data.
یکشنبه 1396/05/15 15:40
If you are going for finest contents like myself, simply pay a
visit this web page all the time because it gives quality contents, thanks
پنجشنبه 1396/02/21 08:35
Loving the information on this website, you have done
outstanding job on the content.
دوشنبه 1396/02/4 18:54
Heya i'm for the first time here. I came across this board and I find It really useful & it helped me out a lot.
I hope to give something back and aid others like you helped me.
سه شنبه 1396/01/22 23:03
Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet
my newest twitter updates. I've been looking for a plug-in like
this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with
something like this. Please let me know if you run into
anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward
to your new updates.
سه شنبه 1396/01/22 14:39
We stumbled over here from a different web page and thought I might check
things out. I like what I see so now i am following you. Look forward to looking over your web page again.
سه شنبه 1396/01/15 10:51
It's a shame you don't have a donate button! I'd definitely donate to this brilliant blog!
I suppose for now i'll settle for book-marking and adding
your RSS feed to my Google account. I look forward to brand new updates and will talk
about this site with my Facebook group. Chat soon!
شنبه 1396/01/12 14:57
Hello there, I found your web site by the use of Google whilst searching
for a comparable topic, your site got here up, it seems to be good.
I have bookmarked it in my google bookmarks.

Hi there, simply was aware of your blog thru Google, and
found that it's truly informative. I'm going to be careful for brussels.
I will appreciate when you continue this in future. A lot
of people will be benefited out of your writing. Cheers!
یکشنبه 1391/03/21 11:33
وبلاگت بسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیاربسیا بسیار بسیار عارفانه ، معرفتی ، آخرتی است خیلی جالبه
خیلی زیبا
شنبه 1391/03/13 15:47
ممنون روی tartil-quran.blogfa.com لینک شدید و همین طور مصحف .. هر دو را لینک کنید
جمعه 1391/03/5 14:46
بسیار عالی بود آقای هاشمی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی